• Latest news

Միջազգային փորձագետը Հայաստանի անանսնաբուժա-սանիտարական ոլորտում առկա խնդիրների և մարտահրավերների մասին

10 հունիսի, 2018  15:39

2011 թվականից Հայաստանում սկսեց գործել սննդամթերքի անվտանգության պետական ծառայությունը (ՍԱՊԾ). մշակվեց սննդամթերքի անվտանգության ռազմավարությունը, ստեղծվեց համակարգ ու մեխանիզմ այն աշխատեցնելու համար,- պատմում է  ՍԱՊԾ առաջին ղեկավար Գրիգորի Գրիգորյանը, ով այսօր հանդիսանում է անասնաբուժա-սանիտարական առողջապահության և սննդամթերքի անվտանգության կազմակերպման գծով միջազգային փորձագետ: Ըստ պրն Գրիգորյանի՝ մինչ 2011 թվականի կեսը հիմքեր էին դրվել  բուսասանիտարական և անասնաբուժա-սանիտարական անվտանգությունը երկրում գրագետ ու արդյունավետ ապահովելու համար: Սակայն այսօր ինչպես միջազգային մասնագիտական կազմակերպությունները այդպես էլ մեր մասնագետները ծառայության աշխատանքը գնահատում են ամենացածր նիշով: Ի՞նչ է իրականում կատարվում փորձագետի գնահատմամբ:

Կենդանիների հիվանդությունների վերահսկողության և կանխարգելման վերաբերյալ

Ըստ պրն Գրիգորյանի՝ այսօր կենդանիների հատուկ վտանգավոր մի շարք հիվանդությունները մեծ տարածվածություն ունեն Հայաստանում: Դրանց վերահսկողությունն ու կանխարգելումը ՍԱՊԾ գործառույթն է, սակայն դրանց փոխարեն գործում է հիվանդությունների դեպքերը կոծկելու քաղաքականությունը: «ՍԱՊԾ այնպիսի վիճակում է, որ ի զորու չէ պաշտպանել ոչ կենդանիների, ոչ էլ մարդկանց առողջությունը: Մենք ամեն տարի ունենում ենք տարբեր հիվանդությունների բռնկումներ, և դրանց հետևանքով կենդանիների անկում կամ ոչնչացում, բայց այդ մասին ոչ մի խոսք չի ասվում ՍԱՊԾ կողմից, իսկ եթե ասվում է ապա միայն աղմուկ բարձրանալուց հետո»,- ասում է Գ. Գրիգորյանը:

Նա մի քանի հատուկ վտագավոր կենդանիների հիվանդություն է նշում, որոնք արդեն էնզոոտիկ են մեր տարածաշրջանում, իսկ որոշները՝ մեր հանրապետության գրեթե ողջ տարածքում:

Դաբաղ: Ամեն տարի պետությունը դաբաղի դեմ միլիոնավոր դրամների պատվաստանյութ է գնում, որի շնորհիվ հնարավոր է հիվանդության բռնկումը և տարածումը կանխել: Բայց դրա համար անհրաժեշտ է հիվանդության մշտադիտարկումը և պատվաստումը կազմակերպել հավուր պատշաճի, ինչը բացակայում է: Եթե անասունների գլխաքանակը դաբաղի դեմ պատվաստվել է, ապա այդ գլխաքանակում դաբաղ չի բռնկվի, իսկ եթե կա, ուրեմն կամ դա դաբաղի էկզոտիկ տիպ է, կամ էլ պատվաստումը թերի է արվել կամ ընդհանրապես չի կատարվել: Փաստն այն է, որ վերջին 15 տարիների ընթացքում էկզոտիկ տիպի դաբաղի բռնկում մենք ունեցել ենք միայն 2016 թվականին, իսկ դաբաղ հիվանդությունը հանրապետությունում բռնկվել է ամեն տարի:

Խոզերի աֆրիկական ժանտախտ: Իր վտանագավորությամբ սա թիվ մեկ հիվանդությունն է, քանի որ հիվանդության դեմ պատվաստանյութ գոյություն չունի, իսկ վարակման դեպքում միակ տարբերակը վարակված անասուններին ոչնչացնելն է: Ուստի դրա մշտադիտարկումը, տարածումը կանխելը կարևորագույն քայլը պետք է լինեն, ինչի համար անհրաժեշտ է հիվանդությունը քարտեզագրել և զոնավորել  ըստ բռնկման վտանգի աստիճանի: Սակայն իրականում միայն անասունների ոչնչացման դեպքերի հետ ենք առնչվում: «Գալիս մեծ գլխաքանակ ոչնչացնում են, հետո եզրակացության մեջ գրում են, թե հիվանդություն չի հայտնաբերվել: Դուք նման բան տեսե՞լ եք: Ֆերմերը բողոքում է՝ Ռուսաստանից եկել մեծ գումար եմ ներդրել, գալիս եք  ամբողջը ոչնչացնում եք, գոնե մի թուղթ տվեք, որ հիվանդություն է տարածված, գնամ փոխհատուցում ստանամ: Չեն ուզում դեպքը գրանցել, որպեսզի մի գնդակով երկու նապաստակ սպանեն. նախ՝ ֆերմերը կարող է փոխհատուցում պահանջել պետությունից, և հետո՝ ստիպված չեն լինի այդ հիվանդության բռնկման մասին տեղեկություն ներկայացնել Կենդանիների Առողջության Համաշխարհային Կազմակերպությանը, որի առաջ մենք պարտավորվածություն ունենք, իբրև թե արտահանման հետ կապված խնդիրներ չառաջանան: Ոչ, այդպես խնդիրներ ավելի շատ են առաջանում, դա ավելի է վնասում մեր տնտեսությանը, որովհետև ուղիղ խփում է ՍԱՊԾ հեղինակությանը և մեր երկրի վարկանիշին: Ես՝ որպես Կենդանիների Առողջության Համաշխարհային Կազմակերպության փորձագետ, կարող եմ վստահեցնել, որ մեր երկրի տնտեսության զարգացման համար տեխնիկապես ճիշտ է տեղեկացնել հիվանդությունների բռնկումների մասին: Այդպես մենք կապացուցենք, որ ունենք գործող վերահսկողության համակարգ և ի զորու ենք հայտնաբերել և կանխարգելել կենդանիների հիվանդությունները: Հակառակ դեպքում, այսինքն՝ այնպես, ինչպես որ հիմա արվում է, մենք դասվում ենք աֆրիկյան հետամնաց պետությունների շարքին, որոնք չեն տեղեկացնում հիվանդությունների մասին, քանի որ չունեն համակարգ՝ դրանց վերահսկողության համար: Աֆրիկական ժանտախտի տարածումը մեր հանրապետությունում այն ժամանակվա լիազոր մարմնի ղեկավարության հանցավոր անփութության և իրողությունը  թաքցնելու քաղաքականության հետևանք է»:

Թռչունների նյու-քասլ հիվանդություն: Այս հիվանդությունը 2010 թ. միլիոն ու կես թև գյուղատնտեսական թռչուն ոչնչացրեց Հայաստանում, որի հետևանքով հիմնականում տուժեցին փոքր գյուղացիական տնտեսությունները,- փաստում է պրն Գրիգորյանը: «Մենք կարող էինք կանխել հիվանդության տարածումը, բայց նորից այն ժամանակվա լիազոր մարմնի ղեկավարության հանցավոր անփութության և իրողությունը  թաքցնելու քաղաքականության հետևանքով ունեցանք այն, ինչ ունեցանք: Բայց ոչ մի տեղ թռչունների նման մեծ կորուստը չարձանագրեցին, չբարձրաձայնեցին և կոծկեցին: Հիվանդությունը Թուրքիայից էր տարածվել, քանի որ դրա դեմ պատվաստումը սխալ տեխնիկական կամ էլ ոչ տեխնիկական որոշման արդյունքում դադարեցվել էր, և այդքան թռչնի կորուստ ունեցանք»:

Մաշկաբորբ: Այս հիվանդությունը նույնպես բավականին տարածված է Հայաստանում, սակայն ինչպես մյուս դեպքերում, դրա տարածվածության մասին ՍԱՊԾ ևս չի խոսում և չի տեղեկացնում հանրությանը դրա ընթացքի մասին:  

Մանր եղջերավորների ժանտախտ: Հանրապետությունում այս հիվանդության բռնկման լուրջ վտանգ գոյություն ունի: «Երկու տարի առաջ շատ վտանգավոր բռնկում արձանագրվեց Վրաստանում, որի մասին այդ երկրի լիազոր մարմինը անմիջապես տեղեկացրեց Կենդանիների Առողջության Համաշխարհային Կազմակերպությանը: Ես այդ ժամանակ ահազանգեցի՝ ժամանակավոր կասեցրեք կենդանական ծագման հումքի և մթերքի ներկրումը Վրաստանից, դա շատ վտանգավոր է, քանի որ հիվանդությունը կարող է միանգամից վերացնել մեր երկրի մանր եղջերավոր կենդանիների ամբողջ գլխաքանակը: Եվ հաշվի առնելով, որ դրա դեմ պատվաստում չի կատարվել, մեր լիազոր մարմինը ուղղակի պարտավոր էր կասեցնել ներկրումը, բայց չարեց դա: Բարեբախտաբար այդ ժամանակ վարակը չներխուժեց մեր երկրի տարածք, բայց պետությունը չի կարող նման հարցը բախտի քմահաճույքին թողնել: Մեր սահմանային անասնաբուժասանիտարական վերահսկողությունը շատ թույլ է, սահմանային կարանտին չկա, ինչը միջազգային նորմերի և պահանջների կոպտագույն խախտում է: Կենդանիները առանց ստուգման չպետք է հատեն մեր սահմանը, բայց այսօր դրանք ներկրվում են, և կարող են իրենց կղանքի, մեզի, թքի և այլ արտաթորանքների միջոցով հիվանդության հարուցչին տարածել մեր երկրում: Տարածաշրջանում վխտում են հատուկ վտանգավոր հիվանդությունները, իսկ մենք չունենք դրանց դեմ ոչ թե համապատասխան, այլ տարրական պաշտպանության մակարդակ: Էլ չեմ խոսում տարբեր բակտերիալ և ճիճվային հիվանդությունների մասին, որոնք ներառված չեն  պետական հակաանասնաճարակային միջոցառումների ցանկի մեջ: Այսօր այս ցանկում ընդգրկված են 7 կենդանիների հիվանդություն և 3 զոոնոզ հիվանդություն»:

Զոոնոզներ: Զոոնոզները փոխանցվում են մարդկանց կենդանիների հետ շփվելուց կամ կենդանական ծագման մթերք օգտագործելուց: Դրանք են սիբիրախտը, տուբերկուլյոզը և  բրուցելոզը, որոնք պետական հակաանասնաճարակային միջոցառումների ցանկի մեջ են ներառված: Իսկ մի շարք վտանգավոր զոոնոզների, ինչպիսիք են կատաղությունը, էխինակոկոզը, սալմոնելոզը, և ճիճվային տարբեր հիվանդություններ, չեն վերահսկվում պետության կողմից: Միջազգային փորձագետը վստահեցնում է, որ դրանք տարածված են Հայաստանում և մեծ վտանգ են ներկայացնում, նամանավանդ կատաղությունը և էխինոկոկոզը:  

Տուբերկուլյոզ և բրուցելոզ. Սրանք այն հիվանդություններն են, որոնց հսկողությունն ու կանխարգելումը հանձն է առել պետությունը ՍԱՊԾ-ի միջոցով:

«Տուբերկուլյոզի համար ամեն տարի միլիոնավոր դրամներ են ծախսվում, բայց ոչ մի դեպք չկա գրանցված: Նորմալ երկրում կասեին՝ տարիներով ակտիվ մշտադիտարկում ենք իրականացնում և դեպք չենք հայտնաբերում, կամ Կենդանիների Առողջության Համաշխարհային Կազմակերպությանը տեղեկացրեք, որ մեր երկիրը ազատ է այդ հիվանդությունից և հռչակեք, որ մեր երկիրը ազատ է տուբերկուլյոզից, կամ եթե հայտնաբերվում է, ապա ինչու՞ դեպքեր չեք գրանցում: Պետք է նաև տեղեկացնեմ, որ երբ ՍԱՊԾ հայտարարում է որ դեպքեր չեն արձանագրվել, դա դեռ չի նշանակում, որ դեպքեր տեղի չեն ունեցել: Կարող է դեպքը տեղի ունենա և չարձանագրվի. նուրբ, բայց վտանգավոր և բացասական հետևանքներով հղի բառախաղ է»:

Պրն Գրիգորյանը շատ վտանգավոր է համարում նաև բրուցելոզի տարածվածության աստիճանը:

«ՍԱՊԾ-յան մասնագիտական տեսակետից թերի և անհեռատես քաղաքականությունը հանգեցրեց նրան, որ Հայաստանում սկսեցին բրուցելոզի դեմ մանր եղջերավորներին պատվաստել: Պատճառաբանությունը այն էր, թե ՄԱԿ-ի Պարենի և Գյուղատնտեսության Կազմակերպության փորձագետները ասել են, որ դա է պայքարի միջոցը: Պետք է ասեմ ձեզ, որ ոչ բոլոր միջազգային փորձագետներն են կիսում այդ կարծիքը: Անձամբ ես աշխատել եմ այդ Կազմակերպության գլխամասային գրասենյակում որպես կենդանիների առողջության միջազգային փորձագետ և իմ շատ գործնկերների հետ բազմիցս հնչեցրել ենք նման մոտեցման վտանգը: Առանց կենդանիների համարակալման և հաշվառման, առանց դրանց տեղաշարժի պատշաճ հսկողության և դրանց սանիտարական սպանդի մենք իրավունք չունենք կենդանիներին պատվաստել կենդանի պատվաստանյութով: Եթե նման պայմաններ չես կարողանում ապահովել, ո՞նց եք պատվաստում: Նման պատվաստումով մենք ստեղծում ենք բրուցելյոզի արհեստական օջախներ: Պատվաստելուց հետո պետք է ապահովել, որ պաստվաստված գլխաքանակը գոնե մեկ ամիս չտեղաշարժվի, չվաճառվի և չմորթվի, որովհետև կենդանիները այդ ընթացքում կարող են չպատվաստված կենդանիների և մարդկանց վարակի աղբյուր դառնալ: Չի կարելի կուրորեն հետևել միջազգային փորձագետների խորհրդին եթե մտածում եք ձեր երկրի մասին: Ի վերջո՝ ու՞ր են մեր մասնագետների կարծիքները: Անձամբ ես, լինելով Համաշխարհային Կենդանաբուժական Ասոցիացիայի զոոնոզների հսկողության և կանխարգելման գծով փորձագետ, պաշտոնապես հայտարարում եմ,  որ նման մոտեցման կիրառումը Հայաստանում վտանգավոր է և հղի է անկանխատեսելի հետևանքներով»- ասում է փորձագետը:

Սննդամթերքի անվտանգության ապահովման վերաբերյալ

«2012-ին ՀՀ Առողջապահության նախարարության պաշտոնական տվյալներով 52 մարդ վարակվեց սիբիրախտով: Դա գիտե՞ք՝ ինչ է նշանակում: Դա նշանակում է, որ հանրապետությունում անասնաբուժական համակարգը չի գործում,- բազմաթիվ փատերից մեկն է բերում պրն. Գրիգորյանը: Եթե ունես հիվանդ կենդանի, չես կարող առողջ մսամթերք ունենալ. Պարզ տրամաբանություն, որի մեջ չի տեղավորվում երկրում իրականացվող անասնաբուժա-սանիտարական քաղաքականությունը: Դաբաղով ու աֆրիկյան ժանտախտով հիվանդ կենդանու միսը ոչնչացնելու փոխարեն մեր երկրում այն վաճառում են՝ հայտարարում է մասնագետը: « Նման միս-մսամթերքը չպետք է մտնի առևտրի ցանց, քանի որ դա նպաստում է վարակի տարածմանը, այնինչ մեր ԳՈՄ-ի շուկայում ինչպես նաև հանրապետական ճանապարհների երկայնքով միս-մսամթերք են վաճառում, և ոչ մեկ չգիտի, թե որտեղից է այդ միս-մսամթերքը:  Կամ թռչնամիսը, որը հանրապետություն է ներկրվում մարդու համար վտանգավոր մանրէաբանական շեղումներով: ՍԱՊԾ թույլ է տալիս որ ներկրվի, հետո միջոցներ են ծախսվում այն առևտրի ցանցից հանելու նպատակով, իսկ որոշ դեպքերում համաձայնության են գալիս տնտեսավորողի հետ և չեն հանում մինչև աղմուկ չբարձրանա: Որոշ սուպերմարկետներում վաճառվում են հավի տոտիկներ, որոնք ԵՄ-ում կամ ԱՄՆ-ում նույնիսկ արգելված է կերակրել խոզերին, քանի որ հակաբիոտիկների ու ծանր մետաղների մնացորդների վտանգավոր մեծ քանակություն են պարունակում: Նման մթերքին անվտանգության սերտիֆիկատ հատկցնողը ինչու՞ պատասխանատվություն չի կրում: Այսքան տարվա ընթացքում այսքան բացահայտումներ եղան սննդամթերքի անվտանգության ոլորտում, կարո՞ղ եք ասել՝ քանի մարդ պատասխանատվություն կրեց դրանց համար»:

Ըստ նրա՝ շատ լուրջ խնդիր են սահմանային բուսասանիտարական և անասնաբուժասանիտարական վերահսկողության ու ներմուծվող ապրանքների ռիսկի իրական գնահատման քաղաքականության բացակայությունը: Այսօր օրենքով թույլատրվում է ՀՀ մթերք ներմուծել Թուրքիայից, Ադրբեջանից և Պակիստանից այն դեպքում, երբ այդ երեք երկրներն էլ ակնհայտ թշնամական կեցվածք ունեն մեր երկրի նկատմամբ: Թուրք ֆերմերները հայտարարում են, թե թունաքիմիկատներով մշակված պտուղ-բանջարեղենը վաճառում են միայն հայերին ու քրդերին և ՍԱՊԾ կողմից ոչ մի արձագանք: Պակիստանը աշխարհում միակ երկիրն է որ դեռևս չի ճանաչել Հայաստանը որպես պետություն և որը հանդիսանում է ահաբեկչության համաշխարհային կենտրոններից մեկը: Ասեմ ավելին, այսօր Պակիստանում կենսաբանական զենքի մշակումներ են իրականացվում, և այդ երկրի քաղաքական ղեկավարությունը հայտարարում է, որ ամեն ինչով աջակցելու է Ադրբեջանին Հայաստանի դեմ պայքարում: Ադրբեջանական արտադրանքի ՀՀ շուկայում հայտնվելուն չեմ ցանկանում անդրադառնալ, քանի որ բազմիցս խոսել եմ դրա վտանգի մասին: Եվ այս ֆոնին ՍԱՊԾ շարունակում է թույլատվություն շնորհել այդ երկրներում արտադրված սննդամթերքի ներկրմանը Հայաստան, իսկ Սպառողների միության նախագահը հայտարարում է, թե ինչ տարբերություն՝ սխտորը Ադրբեջանում է արտադրվել, թե Բուլղարիայում,-  նման մոտեցումից զարմացած՝ընդգծում է նա:

Հայաստանում անասնաբուժասանիտարական ընդհանուր իրավիճակի վերաբերյալ

«Ժամանակին մենք Եվրոպական Հանձնաժողովի և ՄԱԿ-ի Պարենի և Գյուղատնտեսության Կազմակերպության օգնությամբ էլեկտրոնային համակարգ ներդրեցինք, որը քարտեզագրում և կիսամյակի կտրվածքով ցույց էր տալիս հիվանդությունների տարածման շրջանները: Այն կոչվում էր Կենդանիների Հիվանդությունների Վերահսկողության Ազգային Համակարգ, որը սկսեց գործել 2006-թվականից բայց առ այսօր չի տպագրվել ոչ մի զեկույց այդ Համակարգի հավաքագրած տվյալներով»:

Ո՞ւր է անասնաճարակային քարտեզը, երբ տարածաշրջանում տարածված են հիվանդությունները՝ կհարցնի ցանկացած մասնագետ: Պրն Գրիգորյանը չի հիշում, թե վերջին անգամ երբ է հիվանդությունների տարածվածության վերաբերյալ տեղեկությունների քարտեզ հրապարակվել:

«7 տարի է՝ ՍԱՊԾ ռիսկեր է գնահատում, այն դեպքում երբ ոլորտի մասնագետները բոլոր ռիսկերը անգիր գիտեն: Գնացեք ցանկացած մարզ, համայնքային անասնաբույժին հարցրեք և նա ձեզ կներկայացնի անասնաճարակային իրական պատկերը: Խոսում են ներկրում-արտահանումից, իսկ Հայաստանում բուսասանիտարական կամ անասնաբուժասանիտարական իրավիճակի բարելավվման ուղղությամբ ի՞նչ է արվել: Նախ ներսի իրավիճակը պետք է շտկել, նոր միայն մտածել արտահանման մասին: Պարզ է, եթե այսպես շարունակվի, մեր արտահանումը միշտ մնալու է սահմանափակ»:

Արտաքին դաշտում ևս պրոֆեսիոնալ դրսևորման որևէ նշույլ չկա: «Այսքան տարի ես միջազգային կազմակերպությունում եմ աշխատում՝ չեմ տեսել, որ Հայաստանից որևէ մեկը մեր երկրի խնդիրների վերաբերյալ հարց բարձրացնի: Մի շարք ոլորտային համաշխարհային կազմակերպություններ գնահատել են մեր անասնաբուժասանիտարական համակարգը և ընդգծել բացերը: Ըստ միջազգային փորձագետների, մեր անասնաբուժասանիտարական համակարգը  շատ ցածր մակարդակի վրա է. Որտե՞ղ են այդ հաշվետվությունները, ինչու՞ դրանք չեն ներկայացվում կառավարությանը, որ կառավարությունը տեղյակ լինի խնդիրների մասին: Այդ հաշվետվությունները կան, բայց դրել են մի կողմ, ոչ մեկին չեն ասում»:

Իրավիճակի ուղղման վերաբերյալ

Միջազգային փորձագետ Գրիգոր Գրիգորյանը աշխատում է աշխարհի տարբեր երկրներում՝ մշակելով և ներդնելով սննդի անվտանգության իրենց ծառայությունները: Մեր համակարգը, ըստ նրա, հնարավոր է վերափոխել և գրագետ ու արդյունավետ աշխատանք ապահովել ընդամենը մեկ տարում: Այսօր դրա համար մենք ունենք և քաղաքական կամք, և մարդկային ռեսուրսներն ու տեխնիկական հնարավորություններ:

Մեր խնդիրները առաջացել են այն պահից, երբ այս կարևորագույն ոլորտի ղեկավարությունը վստահվեց մարդկանց, ովքեր գաղափար նույնիսկ չունեն, թե ինչ է անասնաբուժասանիտարական հսկողությունը: «Մենք ունենք հրաշալի ու համարձակ մասնագետներ, ովքեր կարող են ուղղել իրավիճակը, բայց ցավոք նրանցից շատ քչերն են մնացել ՍԱՊԾ-ում, և նրանց կարծիքը գրեթե հաշվի չի առնվել ՍԱՊԾ ղեկավարության կողմից տեխնիկական որոշումներ կայացնելու ժամանակ: Այդ մնացածներից շատերին ՍԱՊԾ ղեկավարությունը 2012 թվականից ստիպել է իրենց մասնագիտական կարողությունները ծառայեցնեն քաղաքական շահերին և տարբեր կոռուպցիոն սխեմաներին, ինչը ևս շատ ցավալի է: Իմ անձնական կարծիքով, ՍԱՊԾ ղեկավարությունը պետք է ոչ միայն մասնագետներից բաղկացած լինի, այլ նաև կարողանա հավուր պատշաճի ներկայացնել այդ կառույցը ազգային և միջազգային հարթակներում և վայելի թե իր կոլեկտիվի, և թե միջազգային փորձագիտական շրջանակների հարգանքը: Այս կառույցը պետական անվտանգության հիմնասյուներից է, միայն լավագույնները պետք է աշխատեն, և այն պետք է ունենա այնպիսի մակարդակ, որ այնտեղ աշխատելը մեծ պատիվ լինի մասնագետի համար:»

Կադրային քաղաքականությունը թիվ մեկ խնդիրն է, որ պետք է լուծել:  Հաջորդը օրենսդրական, ենթաօրենսդրական ակտերի վերանայումն է: Կարևոր քայլ է կենդանիների հիվանդությունների և զոոնոզների ուսումնասիրությունը, քարտեզագրումը, ռիսկերի գնահատումը, վերահսկողության պլանի մշակումն ըստ մարզային, շրջանային և համայնքային առանձնահատկությունների: Եվ վերջապես ամեն ինչ կատարվի թափանցիկ: «ՍԱՊԾ վարկանիշը և նրա հանդեպ վստահությունը այնպիսի մակարդակի պետք է հասցնել, որ Հայաստանի բնակչությունը առանց որևիցե կասկածի կամ վախի զգացոության գնի իր նախնտրած սննդամթերքը, իսկ Ռուսաստանը և այլ երկրները, ուր արտահանվում է մեր արտադրանքը,  ոչ թե ետ ուղարկեն այն, այլ միայն սերտիֆիկատների հիման վրա և առանց լաբորատոր ստուգումների թույլ տան ներկրել, որովհետև դա Հայաստանից է: Մեր երկրի, մեր ժողովրդի և մեր կառավարության վարկանիշը այսօր բավական բարձր է աշխարհում և ՍԱՊԾ պետք է աշխատի այն էլ ավելի բարձրացնելու ուղղությամբ»,-եզրափակում է Գրիգոր Գրիգորյանը:

 

Հետևեք NEWS.am Medicine-ին Facebook-ում և Twitter-ում


 
  • Տեսանյութեր
 
 
  • Իրադարձությունների օրացույց
 
 
  • Արխիվ
 
  • Ամենաընթերցվածը

ամիս

շաբաթ

օր

 
  • Հետեվեք մեզ Ֆեյսբուքում
 
  • Հարցում
Տեղյա՞կ եք արդյոք, որ 2027թ.–ից ՀՀ բոլոր քաղաքացիների համար պարտադիր է դառնալու բժշկական ապահովագրությունը
Տեղյակ եմ եւ կողմ եմ
Տեղյակ եմ եւ դեմ եմ
Տեղյակ եմ, դեռեւս չեմ կողմնորոշվում
Տեղյակ չեմ, բայց սկզբունքորեն կողմ եմ
Տեղյակ չեմ, բայց սկզբունքորեն դեմ եմ
Ինձ համար միեւնույն է